Fredagsmys


Hej!

Idag har det varit en riktigt lugn dag vilket behövs emellanåt ! Jag har lagt in en vilohelg och 3 dagars ledigt i schemat vilket känns otroligt skönt. Ibland måste vi bara stanna upp och ha oplanerade dagar och ta dagen som den kommer 🙂

Jag började dagen med en lååång sovmorgon vilket resulterade i brunch sedan en sen lunch och fredag till ära så blev det pizzalunch 🙂 MUMS!

 

Blomkålspizza

Pizza Bianco med chevre , päron och pinjenötter (utan tomatsås)

Pizza Parma med parmaskinka, ruccola och Kalamata oliver

Pizza Vegetaria med gorgonzola, champinjoner , rödlök och oliver

 

DSC_0771      DSC_0768

 

Vad man väljer att ha på sin pizza är efter tycke och smak ! Eftersom det är fredag lyxade jag till det med både chevre & gorgonzola, MUMS! Vill man hålla nere på kalorierna så väljer man mer proteinrika innehåll och minskar på osten.

En sådan här pizza kan enkelt slängas ihop alla dagar i veckan och det är bara att ha på det som finns i kylen 🙂 endast fantasin sätter gränser!

 

Pizzabotten

1 blomkålshuvud

1 ägg + 1 äggvita20150522_150135

ca 1 msk fiberhusk (kan använda majsmjöl, kokosmjöl osv)

Krydda med salt , peppar och valfria örter (jag hade i oregano , timjan , lökpulver)

  • Mixa blomkålen (utan stam och blad) i matberedare till ett ”mjöl”
  • Mikra mjölet i mikrovågsugn i ca 9 minuter, låt svalna. Under tiden koka pizzasåsen (se nedan)
  • Lägg blomkålsmjölet i en ren kökshandduk och vrid ut så mycket vätska du bara kan! (tro mig det blir mycket vatten)
  • Blanda blomkålen, ägg, fiberhusk/majsmöl och kryddor i en skål och forma till en deg.
  • Platta ut degen på bakpapper i önskad pizzaform.
  • Grädda pizzadegen i 225 grader i ca 10 minuter eller tills pizzabottnen blivit gyllengul.
  • Lägg på din pizzatopping och grädda ytterligare i 7-12 minuter eller tills önskad färg på pizzan 🙂

 

20150522_134525    20150522_134842  20150522_135342  20150522_135403

 

Pizzasås / Tomatsås

2 dl krossade tomater vitlök & örter

2 msk tomatpure delikatesskryddad

Färsk Oregano & timjan hackad (går bra med torkad)

Koka upp och mixa till en slät sås, låt svalna

DSC_0764

Vart en minst sagt lyckad lunch med dessa tre näringsrika pizzor fyllda med bra fetter , proteiner och kolhydrater!

Nu är det dags för fredagsmys som de så fint heter nu för tiden! Här på eftermiddagen slängde jag ihop en cheesecake som vi ska ha till filmen nu, men mer om den i ett annat inlägg 😉 (måste se så den är god först haha)

 

Ha en fin helg alla därute! Kram Sara